Minden kapitány rémálma, soha ne kelljen élesben kipróbálni. Gyakorolni azonban a biztonság érdekében nagyon fontos, emellett az önálló hajóbérlés bemelegítő gyakorlatának is javasolni szoktam: egy-két mentés -mondjuk a mentőpatkóra- az első kihajózás után, és máris jobban ismerjük bérelt hajónk manőverezését, és a csapatot is remekül összekovácsolja.

A vízbe esett személy mentésének lépései:

  • Vezényszó: „ember a vízben!” mentőeszközt utánadobni, GPS-en MOB gombot benyomni (man over board: rögzíti a vízbeesés pozicióját)
  • figyelőt kijelölni, aki kezével mutatja a vízbeesett irányát. Erős hullámzásban kb. 50 méter után már nem látszik a bajbajutott feje
  • megfordulunk, folyón a sodrás irányába, állóvizen a szél haladási iránya felé hajózunk kb. 3-4 hajóhossznyi távolságot. Erre azért van szükség, hogy a megközelítés során a sodrás illetve a szél az embert sodorja a hajó felé, ne a hajót az ember irányába.
  • a megközelítés során lassan haladjunk, a propeller is veszélyes lehet! Az utolsó hajóhosszon a gázt csökkentsük minimálisra, álljunk a vízbeesett sodrás/szél alatti oldalára, a hajómotort tegyük üresbe, csáklyát és kötelet nyújtva emberünknek a fürdőlétránál segítsük ki, álló hajócsavarral!

Hajóvezetőként felelősek vagyunk utasainkért. A biztonságból soha ne tegyünk engedményt: utasaink akkor is vegyék fel a mentőmellényt, ha szerintük kiválóan úsznak vagy nem tetszik a színe (nem is gondolnánk, milyen gyakori kifogás!). Hullámos vizen ne engedjünk senkit a hajó orrába, maradjon mindenki a hajó billenési középpontja körül.

Sajnos profi hajósok is elkövetnek borzasztó hibákat, elegendő csak a Hableány hajó katasztrófájára gondolnunk. A balesetek fő oka a figyelmetlenség, amit a túlzott magabiztosság és a rutin okozta lazaság is eredményezhet. Minden egyes hajózásunkat annyira vegyünk komolyan, mint a legeslegelsőt, amikor torkunkban dobogó szívvel minden apró részletre odafigyelve küzdöttünk, hogy ne csak elinduljunk, de vissza is érkezzünk.