Gyakran megkérdezik tőlem, hogy mennyit fogyaszt egy kisgéphajó, közönséges nevén “motorcsónak”. Összemérhető-e egy gépkocsi fogyasztásával, vagy eészen más kategória? Drága dolog tankolni egy motoros hajót, vagy kibírható költsége? A válaszom mindig az, hogy a fogyasztás attól függ…

A kisgéphajó fogyasztását befolyásoló fő tényezők

  1. a hajómotor teljesítménye: kb. 50 lóerő felett “iszákossá” válnak a hajómotorok, a nagy teljesítmény, nagy hengerűrtartalom nagyobb fogyasztást is jelent.
  2. a hajó tömege: a nehezebb testet nagyobb teljesítménnyel lehet csak mozgásr bírni: 300 kg vízkiszorítás felett megváltozik a hajótest viselkedése a vízben, máshogy merül egy nagyobb hajó, mint egy kisebb
  3. úszó testű, vagy sikló testű a hajó? Úszó testeknek nevezik a kabinos, nagytestű, “vízkiszorításos” hajókat. Úszó házak ezek, amelyek tolják maguk előtt a vizet. A siklóhajók könnyű, keskeny, kabin nélküli hajók, amelyek “felsiklanak” a víz felszínére, nem tolnak maguk előtt vizet, hanem felülnek az orrhullámra és a farhullámukat messze hátrahagyva siklanak a vizen. Kisebb az üzemanyagfogyasztásuk, mint az úszóhajóknak.
  4. nagy gázzal akarunk-e menni pl. hosszabb túrára, vagy csak pöfögünk a vizen, netán egész nap horgonyzunk a pecázáshoz? A gáz használatán rengeteg múlik…

Általánosan elmondható, hogy olcsón hajózni egy bizonyos hajóméretig lehet: 30-40 lóerő teljesítmény, kb. 300 kg vízkiszorítású siklóhajó még olcsón üzemel, de egy ennél nagyobb méretű hajó mozgatásához méllyen zsebbe kell nyúlni.

Mennyi is az annyi?

A kisgéphajók fogyasztását liter/óra mértékegységben adják meg. Egy 4 személyes horgászcsónak 5 lóerős négyütemű motorral 1 liter/óra körül fogyaszt. Egy 30 lóerős motorral rendelkező nem kabinos kishajó siklatásban haladva óránként 5-7 liter 95-ös benzint fogyaszt el, ami szerintem még baráti érték, egy ilyen hajóval már túrázni is lehet, vízisít is képes vontatni, szerényen ugyan, e mindent tud ami kellhet az örömökhöz. Ugyanez a szám 100 Lóerő motorteljesítmény esetén már 25 liter/óra. Egy 10 méter hosszú kabinos úszóhajó (dízel az üzemanyag) 150 lóerő motorteljesítmény esetén 40 liter/óra körül fogyaszt. Tehát egy nap alatt akár 300 liter üzemanyagot is el lehet egy ilyan hajóval égetni… Ha pedig egy megayachtról beszélünk (amire helikopterrel érkezik a tulajdonosa) akkor a tank kb. 60 000 liter ürméretű, amivel közepes sebességgel haladva el lehet menni akár az Adriáról Gibraltárig, nos egy ilyen hajó óránként 500 liter üzemanyagot is elfogyaszthat. Tehát az 5 liter/órától az 500 liter/óráig mindenre találunk példát, határ szó szerint a csillagos ég, de lehet ezt ésszerűen is csinálni.