Mindannyian ismerjük a medve nem játék, a sör nem alkohol… kezdetű viccet. A Dunára ki lehetne egészíteni ezzel: a Duna nem tréfa és a Duna soha nem tréfál. Tanfolyamunkon gyakran kérdezik, hogy Hol melyek azok hasznos és fontos címek és információk, amelyeket ismernünk kell ha biztonságosan szeretnénk kisgéphajóval hajózni a Dunhn?

Hasznos web-címek, amelyek információi nélkül eszedbe ne jusson hajóba ülni!

A várható időjárás ismerete a legfontosabb. Több oldalt is meg kell nézni hajózás előtt. A legfontosabb címek ezek közül a Meteorológiai Szolgálat aznapra szóló előrejelzése. Ha ezt elolvastuk, akkor nézzük meg a többi fontos időjárás oldalt, melyek közül az első a hajósoknak fejlesztett Windguru legyen. Két mérés nem mérés, a harmadik pedig legyen egy civileknek szóló időjárás oldal. ha ezek közül egy is azt jelzi, hogy a szélerő meghaladhatja a 40 km/h értéket, ne induljunk útnak, mert motorcsónakkal a szeles és hullámos idő kellemetlen (konkrétan a hajó hullámokban szétrázza a lelkünket…) és nem biztonságos. Motorcsónakkal a legjobb a sima vízfelület, amikor a hullámok nem lassítják és nem dobálják a hajót. Általában a délelőtt a csendesebb időszak, délután gyakrabban jön szél. Ez a jelenség főként tengeren figyelhető meg.

Ezt követően nézzük meg a vízállás adatokat, hiszen jó dolog a szép idő, de a túl kevés vagy túl sok víz nem jó a hajózáshoz. A vízállásjelentés segít ebben! A vízállás adatokat a vízmérce napi leolvasása után közlik, ebből megtudhatjuk, hogy az adott vízterületen mekkora a rendelkezésre álló vízmélység, hidak alatti szabad magasság vagy éppen a hajóút szélessége. Tájékoztatnak minket a gázlókról és egyéb hajózási akadályokról, veszélyekről. Ha (még) nem tudod értelmezni az itt kapott adatokat, akkor a tanfolyamunkon van a helyed.

Mit kell tenni havária (hajózási baleset) esetén? A legfontosabb az illetékes hatóság értesítése, elsőkéntl a vízirendészet. Ha nem történt nagyobb baj, akkor is fontos, ha ismerjük a hajózási hatóság elérhetőségeit.