Leendő vendégink gyakran kérdezik a tanfolyam előtt, hogy milyen a kisgéphajó vizsga? Nos, mivel a vizsgát a Közlekedési Hatóság tartja, akárcsak a gépkocsi és egyéb szárazföldi kategóriák esetében, a vizsgarendszer meglehetősen hasonló. Először egy elméleti vizsgát kell teljesíteni, ami 2017. március 1. óta számítógépes: érintőképeryős tesztvizsga. Akárcska a gépkocsivezetésben. A vizsgakérdések nyilvánosak, és természetesen a válaszok is. Ezek a vizsgakérdések változtak a tavalyi évben.
A kisgéphajó vizsga új kérdései
A kérdéseket a Közlekedési Hatóság átvizsgálta, és kirostálta a kevésbé gyakorlatias kérdéseket. Nem is gondolná az ember, hogy mennyi idejétmúlt vizsgakérdés volt használatban a közeli múltban. Ezeket most szerencsére törölték és igyekeztek olyan kérdéseket betenni a vizsgakérdések közé, amelyek valóban használhatóan mérik le a vizsgázó felkészülségét. Az új kérdéseket a tanfolyam részeként biztosítjuk vendégeinknek, a vizsgateszt gyakorló szoftverrel együtt!
Az első kisgéphajó vizsga tantárgy: Hajózási Szabályzat
Közkeletű nevén HSZ, magyarul „Vízi kresz”. A Hajózási Szabályzat szabályozza mindazokat a tudnivalókat, amelyeket a vízen közlekedőknek ismerniük kell. A kisgéphajó vizsga talán legnehezebb része a HSz. Rendelkezik az éjszakai (fény)jelzésekről, hangjelzésekről, víziút jeleiről, bójákról, kitérési szabályokról, és egy sereg dologról amelyek a biztonságos közlekedéshez szükségesek. A sikeres kisgéphajó vizsga után persze az ember a jogszabály nagy részét elfelejtené, de a jogalkotó erre is gondolt: a HSZ egy példányának a fedélzeten kell lennie.
A második kisgéphajó vizsga tantárgy: Hajózási Ismeretek
A Hajózási Ismeretek rész a hajózás gyakorlati részéről szól: hajószerkezet, hajógéptan, hajóvezetés, meteorológia és vízből mentés. Ez a rész változott a tavalyi évben, ebből vették ki a nem korszerű kérdéseket. Egy példa: hallott valaki a „bálázásról”? Mármint ahogy ezt a fogalmat a hajózásban használták a régi időkben. Ugye nem sokan? A bálázás a lék tömítésének egyik -régies- módja, mikor is faggyúval kevert kócot tömtek a hajótest kisebb lékébe. Bizony, a tavalyi évig a kérédések között szerepelt. Nem valószínű, hogy ezt a módszert bárki is használná a XXI. században. Annak ellenére, hogy léket a modern korban is kaphatunk, ma már nem tartanak a hajókon sem faggyút, sem kócot. Még az uszályokon se… Mit tehetünk lékesedés esetén? No erről majd a következő blogbejegyzésben lesz szó…
Kiesett a kisgéphajó vizsga kérdések közül a szűk helyen megfordulás a hajó orrából leengedett horgonnyal, mivel ezt a manővert sem csinálnák meg sokan egy zsúfolt kikötőben. Szűk helyen inkább forduljunk meg úgy, ahogy egy korábbi blogbejegyzésben javasoltuk: kormány jobbra-gázfröccs előre-kormány balra-gázfröccs hátra.
A kisgéphajó vizsga elméleti részének értékelése
Tárgyanként 20 kérdést kapnak a vizsgázók, ami 20 pontot ér. A sikerhez 75% kell, vagyis 5 pontot lehet hibázni (5 kérdést) de többet nem. A vizsgateremben mindenki saját gépet és saját kérdéssort kap, a rendelkezésre álló idő 1 perc/kérdés. Azaz a vizsga 40 percig tart. A szoftver azonnal ki is értékeli a vizsgát. Mivel minden kérdés ismert, a siker tényleg csak azon múlik, ki mennyit tanul!
A kisgéphajó vizsga gyakorlati része
A gyakorlati oktatáson megtanuljuk azokat a manővereket, amelyekkel sikeresen navigálhatunk gépi meghajtású hajót: elindulás, kikötés, hajózás lassú menetben, hajózás gyorsan, megfordulás, kitérési manőverek, horgonyzás. Mindegyik izgalmas manőver, ráadásul a Dunán gyakoroljuk, ahol jönnek-mennek a hajók, élesben megy minden. Szeretettel várunk a tanfolyamon!