Hajónkat az utolsó őszi használat után fel kell készítenünk a téli pihenőre, ellenkező esetben a motorban károk keletkezhetnek. A hajómotor téliesítése fontos feladat.

Meg kell különböztetnünk két fajta hajótárolási módot:

  • a hajó szabadban (pl. kikötő) való téli tárolása
  • a hajó épületben (garázs, hangár, stb.) való tárolása

A szabadban való téli hajótárolás a gyakoribb, hiszen kevés hajósnak van lehetősége hajóját védett garázsban/csarnokban tárolni. Ez esetben a fő veszély a téli fagy, ami kárt tesz a motorban: a benne lévő víz megfagy és megrepeszti a motor belső alkatrészeit. A második eset (garázsban tárolás) is kíván tennivalókat, mert maga az állás sem tesz jót a hajómotornak.

Nézzük a teendőket a hajómotor téliesítése során, sorrendben:

  1. emeljük ki a hajót a vízből (kisebb hajót trélerrel a kikötői sóján, nagyobbat daruval)
  2. alaposan mossuk le a hajó víz alatti részeit magasnyomású mosóval, ezzel eltávolíthatjuk a hajó aljára rakódott algaréteget
  3. műanyag (üvegszálas poliészter) hajótest esetén háztartási sósavval mossuk le a vízvonal körüli részeket, amelyekre a vízkő és a kikötői szennyeződések lerakódnak. Ne féljünk ettől a művelettől, nem tesz kárt a hajótestben, viszont gyönyörű tiszta lesz az a kritikus terület. Kivitelezés: védőkesztyű és védőszemüveg+egy flakon háztartási sósav (20%-os)+normál ecset. A sósavat öntsük egy megfelelő edénybe, majd az ecsetet belemártva tisztogassuk meg a vízvonal körüli részt. A savat hagyjuk hatni, majd vizes szivaccsal mossuk le, a szennyeződéssel együtt. A hatás: a vízvonal körüli koszos réteg eltűnik, a hajó olyan lesz, mint újkorában!
  4. alaposan mossuk le a hajótest vízvonal feletti részét is.
  5. a hajómotor vízbeszívó nyílására helyezzük fel a “hajómotor öblítő alkatrészt” közismert nevén “fejhallgatót”. Aki nem tudja hogy ez mi, vegyen részt kezdő tanfolyamunkon, itt még ezt is megtanulhatja… Indítsuk be a motort és tiszta vízzel öblítsük át a hűtővíz rendszert, megtisztítva az üledéktől és lerakódásoktól. Akinek nincsen ilyen alkatrésze: kb. 3000 Ft a hajósboltokban.
  6. töltsünk fagyálló folyadékot a hűtőrendszerbe, ennek módja motoronként eltérő. Kabinos hajónkon (Yanmar-motor) pl. a vízszűrőbe öntjük a rózsaszín folyadékot, miközben járatjuk a motort, mindaddig, amíg a kipufogóból a fagyálló kezd folyni (egy kanna ára: 1500 Ft).
  7. öntsünk üzemanyag stabilizáló folyadékot az üzemanyag tartályba. (pl. Unix, Bárdi, stb. kb. 2000 Ft)
  8. használjuk ki hogy meleg a motor: cseréljük la az olajat és az olajszűrőt.
  9. cseréljük ki a váltóban az olajat.
  10. benzinmotornál cseréljük ki a gyújtógyertyát is.
  11. ha kabinos hajónk van, amelynek konyha és fürdőszoba miatt édesvíz rendszere van, engedjük le a vizet (pl. bojler, víztank és csővezeték) és fújjuk ki kompresszorral a csöveket.

A hajómotor téliesítése nem bonyolult, bárki maga is elvégezheti. Ha ezen műveletek közül bármelyik is problémás a számodra, szeretettel várunk tanfolyamunkon, megtanítunk erre is!