A hajócsavar (=csiga vagy propeller)a kisgéphajókon az üzemanyag energiáját forgómozgás által alakítja át tolóerővé. A propeller forgó mozgást végez, a hajó főtengelye egy tengelykapcsoló segítségével adja át a mozgást a csavarnak. A csavar vagy csiga elnevezés utal arra, hogy a hajócsavarnak a propellertengelyhez képest ferde szögben álló propellerszárnyai a forgó mozgás közben oldalról nézve “csigavonalat” írnak le a vízben, amelyet csavar útnak vagy meredekségnek is hívnak.

A hajócsavar működése

Ha szemléletesen szeretnénk érzékeltetni a csiga működését, vegyünk két ujjunk közé egy facsavart, majd a csavart forgassuk körbe. Az eredmény: a csavar “előre halad” ujjaink között. Hasonlóképpen a csiga egyszeri körbefordulása közben ahogy az említett csigavonalat -azaz a csavarmenet emelkedő útját- rajzolja a vízbe, úgy tolja előre magát a hajótestet. Előremenetben a hajócsavar lapátjai vagy más néven szárnyai hátrafelé tolják a vizet ami által a hajótest előre mozog (a hajóorr felé), hátramenetbe kapcsolva pedig a hajó orra felé áramlik a víz, amitől a hajó lelassul, majd megáll, ezt követően pedig hátrafelé (a hajófar felé) kezd haladni.

Forgásirány, menetemelkedés, hajócsavar átmérő

A propeller forgásirányát mindig hátulról előre felé kell nézni, azaz a hajó mögé képzelve magunkat, azt kell megállapítanunk, hogy a motor előremenetben jobba, vagy balra forgatja a hajócsavart. A menetemelkedés vagy más néven meredekség az a csavarút, amelyet a propeller egy körbefordulás alatt megtesz. Az átmérő pedig a hajócsavar köré rajzolható kör átmérőjét jelenti. Ez a 3 paraméter a hajócsavar kiválasztásánál játszik fontos szerepet.

Az átmérő és a meredekség közötti viszony

  • Kis átmérő és nagy meredekség: könnyű hajóknál célszerű.
  • Azonos átmérő és meredekség: közepes terhelésű hajókon
  • az átmérő kisebb a meredekségnél: nagy terhelésű hajókon

Csavarhatás

A csavar forgása közben elmozdítja a hajótestet is: a jobbra forgó hajócsavar jobbra húzza el a hajó farát (azaz a hajó orra balra mozdul) hátramenetben pedig -amikor a forgásirány megfordul- balra mozdul el a hajó fara (vagyis a hajó orra jobbra). Ez a hatás elinduláskor jelentős, főleg hátramenetben. A kikötői manővert tehát érdemes úgy megterveznünk, hogy a hajócsavar segítse a manővert: hátramenetben balra forgó propellerrel lehetőleg bal oldalra eső kikötőhelyre akarjunk betolatni.

A motor és a hajócsavar fordulatszáma közötti összefüggés

A hajómotor fordulatszáma általában nem egyezik meg a csiga fordulatszámával. Fordulatszámnak az egy perc alatti körbefordulások számát nevezzük, mértékegysége a fordulat/perc). Normál hajóknál (pl. túrahajók) ez az arány általában 2:1, vagyis a percenként 5000 fordulatot megtevő főtengely 2500/perc fordulatot ad a hajócsavarnak. Erre a nyomaték miatt van szükség: minél kisebb a csavartengely fordulatszáma, annál nagyobb a forgatónyomaték. Versenyhajóknál, ahol nagyon magas fordulatszámú, “pörgős” motorokat alkalmaznak, az arány 1:1.

A hajócsavar szerelése

A tanfolyamunkon ezt is megtanuljuk, de nézzük át a főbb lépéseket! A hajócsavar leszerelésénél először a csavart rögzító sasszeget távolítsuk el, majd a hajócsavar rögzítő anyát. Amikor le kell szerelnünk a hajócsavart, gondosan zsírozzuk be vízálló zsírral a hajócsavar agyának belső részeit és a tengelyt. Biztonsági okokból mindig vegyük le a gyertyapipát, hogy semmimódon ne indulhasson be a hajómotor! Ha pedig hajócsavar vagy alkatrész kellene, a legjobb itt megnézni.